Markkinointia vai edustamista – Ollakko vai eikö olla?

Markkinointia vai edustamista – ratkaiseeko markkinointituotteen alv:n vähennysoikeuden lahjan nestemäinen sisältö, vai tuote kokonaisuudessaan arvioituna?

Neuvoa Antava by Lead Audit Oy and Mintter Oy

Kuten väistämättä olette varmasti jo huomanneet, niin olemme lanseeranneet yhdessä yhteistyökumppanimme Lead Audit Oy:n kanssa yhteisen markkinointituotteen ”Neuvoa Antava” –oluen. Tai pikemminkin kolme olutta, sillä markkinointikäyttöön tarkoitettu paketti sisältää kolme olut-tyyppiä: pilssin, vehnän ja IPA:n.

Olutpulloissa on juuri meitä varten suunniteltu upea etiketti, josta löytyy yritystemme nimet, logot ja yhteystiedot, aivan kuten mainoslahjalle on tyypillistä. Olut-tilaus on ollut melko iso – noin 500 pulloa, mistä syystä myös yksikköhinnat on saatu mainoslahjoille tyypillisesti varsin alhaisiksi. Tarkoituksenamme on jakaa paketteja käyntikorttiemme sijaan, jotta jäisimme paremmin mahdollisten tulevien asiakkaidemme mieleen ja, jotta saisimme sitä kautta uusia potentiaalisia asiakkaita. Eikö tämä kuulostakin ihan normaalille markkinoinnille teidänkin mielestä? Poikkeuksellista tässä kuitenkin lienee se, että markkinointituotteemme ei ole pipo tai sateenvarjo, vaan pienpanimo-olut.

Kun Verohallinto kuulee sanan alkoholi, nousee heillä karvat pystyyn, pää alkaa heilumaan oikealta vasemmalle ja huulet muodostavat sanoja ”Ei, ei, ei, ei, ei”! Alkoholi on pitkään ollut verotuskäytännön mustalla listalla, joka ei oikeuta arvonlisäverovähennykseen, vaikka tätä ei arvonlisäverolaissa erikseen mainita. Viime vuosien aikana on myös alkoholin osalta päästy vähentämään arvonlisäveroja. Näin esimerkiksi henkilökunnan juhlien yhteydessä tarjotun alkoholin osalta. Verohallinto kuitenkin pitää kynsin ja hampain kiinni siitä, että joulumuistaminen hyasintin muodossa on vähennyskelpoista arvonlisäverotuksessa, mutta punaviinipullo onkin sitten jo edustamiskulu. Tämä on sääli.

Verotuskäytännössä on omaksuttu tiukka linja, jonka mukaan alkoholilahjat on katsottu edustuslahjoiksi. Edustuslahjoille on tyypillistä, että ne annetaan saajan preferenssit huomioiden ja eri saajien eri merkkipäivien johdosta. Lähtökohtaisesti edustuslahjat ovat myös arvokkaampia kuin vähennyskelpoiset massalahjat.

On lisäksi hyvä ymmärtää, että vaikka tämän oluterän mahdollinen vähennyskelvottomuus ei meille muodostuisikaan mahdottomaksi kulueräksi, niin on verotuksessa omaksuttu tiukka linja omiaan hankaloittamaan pienpanimoiden liiketoimintaa. Markkinointikulujen sisältämän arvonlisäveron vähennyskelvottomuus voi nimittäin seistä esteenä oluella markkinoinnin laajentumisen edessä. Toivotaan, että alkoholilain keventymisen myötä, myös verotukseen saataisiin tältä osin jokin tolkku.

On nimittäin vaikea uskoa, että markkinointikulun vähennyskelpoisuuden ratkaisi pullon sisältö, eikä edellä listaamaani muut lahjan ominaisuudet.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

23.4.2019

VAT is this – melkein pelkkiä tuloverotusjuttuja

Ulkomaisen elinkeinonharjoittajan rekisteröityminen ilmoituksenantovelvolliseksi muuttuu 1.5.2019 – Verohallinnon tiedote 17.4.2019…

23.4.2019

Liiketoiminnan jatkaminen sukupolvenvaihdos- huojennuksen edellytyksenä

Sukupolvenvaihdos on iso ja usein ainutkertainen tapahtuma yrityksen omistajan uran…

3.4.2019

KHO 2019:40 Verokarhua ei tarvinnut ruokkia Panama-aineiston sisältämillä herkkupaloilla

Keväällä 2016 julkisuuteen tullut Panama-papereiksi nimetty tietovuoto sai aikaan suurta…

21.3.2019

VAT´s up ja vähän tuloverostakin

KVL:2019/2: äänestysratkaisu terveyden- ja sairaanhoitoon liittyvän laboratoriopalvelun arvonlisäverosta Palvelun suorittamisesta…

18.3.2019

Eduhouse blogi: Arvonlisäverotuksen ajankohtaiskatsaus 2019

Välillisen verotuksen maailmassa eletään hurjaa muutosvauhtia, eikä sillä näy loppua!…

18.3.2019

Eduhouse blogi: Kulujen edelleenveloitus arvonlisäverotuksessa – näin se möhlitään!

Kulujen edelleenveloitus on klasikkoaihe, joka kerta kerran jälkeen herättää keskustelua.…

18.3.2019

Eduhouse blogi: Oma käyttö arvonlisäverotuksessa – tunnista yleiset virheenpaikat!

Oman käytön arvonlisäverotus on yksi haastavimmista asiakokonaisuuksista arvonlisäverotuksen puolella. Se…

17.3.2018

Verottaja on kasvattanut cojonesit: uudessa työpanososinkoa koskevassa ohjeessaan verottaja pitää tiukkaa linjaa

Osakeyhtiölaki mahdollistaa erilajisten osakkeiden käytön yhtiössä, eli osakkeet voivat erota…

16.3.2018

Markkinointia vai edustamista – Ollakko vai eikö olla?

Markkinointia vai edustamista – ratkaiseeko markkinointituotteen alv:n vähennysoikeuden lahjan nestemäinen…

7.11.2017

Joko olet käynyt katsomassa paljonko naapurisi tienaa?

Paras tapa saada tietää kuinka paljon naapurisi saa palkka on…