Markkinointia vai edustamista – Ollakko vai eikö olla?

Markkinointia vai edustamista – ratkaiseeko markkinointituotteen alv:n vähennysoikeuden lahjan nestemäinen sisältö, vai tuote kokonaisuudessaan arvioituna?

Neuvoa Antava by Lead Audit Oy and Mintter Oy

Kuten väistämättä olette varmasti jo huomanneet, niin olemme lanseeranneet yhdessä yhteistyökumppanimme Lead Audit Oy:n kanssa yhteisen markkinointituotteen ”Neuvoa Antava” –oluen. Tai pikemminkin kolme olutta, sillä markkinointikäyttöön tarkoitettu paketti sisältää kolme olut-tyyppiä: pilssin, vehnän ja IPA:n.

Olutpulloissa on juuri meitä varten suunniteltu upea etiketti, josta löytyy yritystemme nimet, logot ja yhteystiedot, aivan kuten mainoslahjalle on tyypillistä. Olut-tilaus on ollut melko iso – noin 500 pulloa, mistä syystä myös yksikköhinnat on saatu mainoslahjoille tyypillisesti varsin alhaisiksi. Tarkoituksenamme on jakaa paketteja käyntikorttiemme sijaan, jotta jäisimme paremmin mahdollisten tulevien asiakkaidemme mieleen ja, jotta saisimme sitä kautta uusia potentiaalisia asiakkaita. Eikö tämä kuulostakin ihan normaalille markkinoinnille teidänkin mielestä? Poikkeuksellista tässä kuitenkin lienee se, että markkinointituotteemme ei ole pipo tai sateenvarjo, vaan pienpanimo-olut.

Kun Verohallinto kuulee sanan alkoholi, nousee heillä karvat pystyyn, pää alkaa heilumaan oikealta vasemmalle ja huulet muodostavat sanoja ”Ei, ei, ei, ei, ei”! Alkoholi on pitkään ollut verotuskäytännön mustalla listalla, joka ei oikeuta arvonlisäverovähennykseen, vaikka tätä ei arvonlisäverolaissa erikseen mainita. Viime vuosien aikana on myös alkoholin osalta päästy vähentämään arvonlisäveroja. Näin esimerkiksi henkilökunnan juhlien yhteydessä tarjotun alkoholin osalta. Verohallinto kuitenkin pitää kynsin ja hampain kiinni siitä, että joulumuistaminen hyasintin muodossa on vähennyskelpoista arvonlisäverotuksessa, mutta punaviinipullo onkin sitten jo edustamiskulu. Tämä on sääli.

Verotuskäytännössä on omaksuttu tiukka linja, jonka mukaan alkoholilahjat on katsottu edustuslahjoiksi. Edustuslahjoille on tyypillistä, että ne annetaan saajan preferenssit huomioiden ja eri saajien eri merkkipäivien johdosta. Lähtökohtaisesti edustuslahjat ovat myös arvokkaampia kuin vähennyskelpoiset massalahjat.

On lisäksi hyvä ymmärtää, että vaikka tämän oluterän mahdollinen vähennyskelvottomuus ei meille muodostuisikaan mahdottomaksi kulueräksi, niin on verotuksessa omaksuttu tiukka linja omiaan hankaloittamaan pienpanimoiden liiketoimintaa. Markkinointikulujen sisältämän arvonlisäveron vähennyskelvottomuus voi nimittäin seistä esteenä oluella markkinoinnin laajentumisen edessä. Toivotaan, että alkoholilain keventymisen myötä, myös verotukseen saataisiin tältä osin jokin tolkku.

On nimittäin vaikea uskoa, että markkinointikulun vähennyskelpoisuuden ratkaisi pullon sisältö, eikä edellä listaamaani muut lahjan ominaisuudet.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

17.3.2018

Verottaja on kasvattanut cojonesit: uudessa työpanososinkoa koskevassa ohjeessaan verottaja pitää tiukkaa linjaa

Osakeyhtiölaki mahdollistaa erilajisten osakkeiden käytön yhtiössä, eli osakkeet voivat erota…

16.3.2018

Markkinointia vai edustamista – Ollakko vai eikö olla?

Markkinointia vai edustamista – ratkaiseeko markkinointituotteen alv:n vähennysoikeuden lahjan nestemäinen…

7.11.2017

Joko olet käynyt katsomassa paljonko naapurisi tienaa?

Paras tapa saada tietää kuinka paljon naapurisi saa palkka on…

4.11.2017

Maahantuonnin arvonlisäverotus – tämä sinun täytyy tietää!!!

Vuodenvaihteessa muuttuu muukin kuin vuosiluku, sillä tavaran maahantuonnin arvonlisäverotusvastuu siirtyy…

5.4.2017

Oikeus vähentää arvonlisävero – vai onko sittenkään?

Arvonlisäveron vähennysoikeudesta on viime aikoina puhuttu ja kirjoitettu runsaasti. Tällä…

10.3.2017

Mintter Meets: Omistajanvaihdos – suunnitelmasta käytäntöön 3.4.2017

Mintter meets on Mintter Oy:n järjestämä ajankohtaistilaisuus, jossa käsitellään omien…

7.3.2017

Aggressiivinen verosuunnittelu halutaan kieltää, mutta mitä se tarkoittaa?

Aggressiivinen verosuunnittelu on viime vuosien aikana kasvanut muoti-ilmaisuksi vero- ja…

23.2.2017

EU:n veronkiertodirektiivi kesyttämään aggressiivista verosuunnittelua

Viime vuosien aikana veron kiertämisen torjuminen on noussut keskeiseksi agendaksi…

4.1.2017

Arvonlisäveron veroilmoituksen korjausmenettely muuttuu – ole tarkkana!

Arvonlisäveron veroilmoituksen virheet korjataan jatkossa uudella korvaavalla ilmoituksella. Korjaus tulee…

Please leave this field empty.